The Influence Of Entrepreneurial Practice Learning On Entrepreneurial Activities And Formation Of Character
DOI:
https://doi.org/10.61277/ije.v2i2.92Keywords:
Entrepreneurial Practices, Activities, Entrepreneurial CharacterAbstract
The Influence of Learning Entrepreneurship Practices on Entrepreneurial Activities and Character Formation. This research aims to determine: 1) the influence of learning entrepreneurial practices on student activities. 2) entrepreneurial practice learning methods for the formation of students' entrepreneurial character. This type of research is quantitative with an ex post facto research design. The population in this study were students in classes X1 and X2 at SMKN 1 Sambelia. This research did not use a sample but used a population as the research object with a population of 48 students. The data analysis technique used is simple regression analysis. The results of this research show that: 1) There is a significant influence of the entrepreneurial practice learning method on student activities, in this case shown by the calculated t value of (3.711) > t table (1.717). 2) There is a significant influence of the entrepreneurial practice learning method on the formation of This entrepreneurial character of students is shown by the calculated t value (4.737) > t table (1.717).
Downloads
References
Adriyanto, A., Prasetyo, D., & Khodijah, R. (2020). Angkatan Kerja dan Faktor yang Mempengaruhi Pengangguran. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial Unmus, 11(2), 463440.
Alifah, S., Narsih, D., & Widiyarto, S. (2019). Pengaruh metode partisipatori dan minat belajar terhadap kemampuan berwirausaha siswa SMK. Lectura: Jurnal Pendidikan, 10(1), 66-81.
Alvia, A., & Nawawi, Z. M. (2022). Forming Entrepreneurial Intention of Students Through Entrepreneurship Education to Become Young Entrepreneurs Membentuk Entrepreneurial Intention Mahasiswa Melalui Entrepreneurship Education untuk Menjadi Pengusaha Muda.
Andriani, I. A., & Dewi, R. M. (2022). Praktik Pembelajaran Kewirausahaan dan Pemanfaatan Media Sosial Terhadap Pembentukan Wirausaha Muda pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 6(3), 457-465.
Aprilianty, E. (2012). Pengaruh kepribadian wirausaha, pengetahuan kewirausahaan, dan lingkungan terhadap minat berwirausaha siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3).
Baharudin. (2009). Entrepreneurship Education. Bina aksara
BPS. (2021). BPS. Https://Www.Bps.Go.Id/Id/Pressrelease/2021/05/05/1815/Februari-2021-Tingkat-Pengangguran-Terbuka--Tpt--Sebesar-6-26-Persen.Html.
Ciputra. (2009). Quantum Leap Entrepreneurship; Mengubah Masa Depan Bangsa dan Masa Depan Anda. (Cetakan Ke 4). Jakarta: Elex Media Komputindo.
Dewi, S. K. S. (2017). Konsep dan pengembangan kewirausahaan di Indonesia. Deepublish.
Fahrurrozi, M., Mohzana, M., & Mispandi, M. (2021). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR PRAKARYA DAN KEWIRAUSAHAAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 6(1), 7–14.
Fauzi, L., Khoirun, H., Laut, L. T., & Septiani, Y. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengangguran Terdidik di Indonesia Tahun 1999-2018. Dinamic, 2(2), 587-601.
Hasmiati, H., Jamilah, J., & Mustami, M. K. (2017). Aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran pertumbuhan dan perkembangan dengan metode praktikum. Jurnal Biotek, 5(1), 21-35.
Indriyani, S. (2017). Peran Wirausahaan Dan Ukm Untuk Mengatasi Pengangguran Dan Kemiskinan Ditinjau Dari Geografi Ekonomi Indonesia. In Seminar Ekonomi Dan Bisnis (Snebis) (Vol. 1, No. 1).
Iskandar, Y. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha: Sebuah Studi Literatur. In SENMABIS: Conference Series (Pp. 96-107).
Layla, S. L. (2020). Pengaruh Need For Achievement Dan Locus Of Control Terhadap Intensi Berwirausaha Pada Siswa Kelas Xi Smk Negeri 24 Jakarta (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta).
Mardapi, D. (2004). Penyusunan Tes Hasil Belajar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Mispandi, M., & Fahrurrozi, M. (2023). Development of Economics Teaching Materials Based on Entrepreneurial Values as A Learning Media. Economic Education Analysis Journal, 12(1), 1-9.
Mopangga, H. (2014). Faktor Determinan Minat Wirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Negeri Gorontalo. Trikonomika, 13(1), 78-90.
Mudawama, N. (2018). Upaya guru kewirausahaan dalam meningkatkan minat berwirausaha siswa kelas XI SMK Negeri 1 Wonorejo Pasuruan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Mulyani, E. (2011). Model pendidikan kewirausahaan di pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1).
Mursalim, M., & Tech, M. I. (2019). Kebijakan dan Strategi: Membangun Interkoneksi antara Pendidikan Formal, Non-Formal, dan Informal dalam Konteks Pendidikan Sepanjang Hayat di Indonesia (Makalah). Kendari. Kendari.
Mutiarasari, A. (2018). Peran entrepreneur meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan mengurangi tingkat pengangguran. Dinar: Jurnal Prodi Ekonomi Syariah, 1(2), 51-75.
Nabilah, S. (2023). Pengaruh Need For Achievement, Locus Of Control Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha (Survei pada Siswa SMK Negeri 2 Tasikmalaya) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Nela, S. P. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Dan Kebutuhan Akan Prestasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020 Universitas Jambi (Doctoral dissertation, Pendidikan Ekonomi).
Pratiwi, M. N. A. (2020). Pengaruh self efficacy, locus of control dan motivasi berwirausaha terhadap minat berwirausaha siswa kelas XII SMK Kepanjen Kabupaten Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Prianto, A., Winardi, U. N. Q., & Saputro, A. A. I. (2021). Seri Pendidikan SMK: Penguatan Kesiapan Bekerja, Kompetensi Kewirausahaan dan Minat Berwirausaha. Kaizen Sarana Edukasi.
Rimadani, F., & Murniawaty, I. (2018). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, business center dan kreativitas siswa terhadap jiwa berwirausaha siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 976-991.
Rozi, F. (2019). Faktor-faktor penyebab kurangnya minat berwirausaha pada alumni fakultas ekonomi dan bisnis islam iain bengkulu (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).
Saifuddin, M., & Nanda, A. Y. (2021). Analisis Perbandingan Minat Berwirausaha Dan Bekerja Sebagai Karyawandi Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Mahasiswa ProdiManajemen UIN Sunan Ampel Surabaya). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK Dan BI), 4(1), 418-425.
Saripudin, D. (2008). Pembangunan pendidikan dan pertumbuhan ekonomi Indonesia. In International Seminar on Lifelong Education (ISLE) (Pp. 1-14).
Simanungkalit, E. N. (2016). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Self Efficacy, Dan Karakter Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswakelas Xi Smk Negeri 1 Pantai Cermin T. P2015/2016 (Doctoral Dissertation, Unimed).
Sofia, I. P. (2017). Konstruksi Model Kewirausahaan Sosial (Social Entrepreneurship) sebagai gagasan inovasi sosial bagi pembangunan perekonomian. Widyakala Journal: Journal Of Pembangunan Jaya University, 2(1), 2-23.
Syah, A. A. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahan, Self Efficacy, Locus Of Control, Terhadap Intensi Berwirausaha Pada Siswa Smkn 3 Jakarta Pusat (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta).
Syamsidar, S., Rakib, M., & Syam, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan dan Keterampilan Produktif terhadap Pembentukan Karakter Kewirausahaan Peserta Didik pada Kelas XI di SMK Negeri 6 Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Wahyudi, Y. A. (2016). Partisipasi siswa pada koperasi sekolah untuk meningkatkan motivasi berwirausaha: Studi di SMK Negeri 1 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Zuldafrial. (2012). Desain Penenlitin Kuantitatif. Divapress.
Zuluziyyah, S. (2019). Peran Kopwan dalam Peningkatan Minat Entrepreneur Masyarakat Desa Beluk Raja Kecamatan Ambunten Kabupaten Sumenep (Studi kasus Koperasi Wanita Istiqomah) (Doctoral dissertation, Universitas Wiraraja).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Most read articles by the same author(s)
- Muh. Fahrurrozi, Mispandi Mispandi, Baiq Jauziati, Development of Economics Teaching Materials Using Android-Based Mit App Software , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 1 (2023): July, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Sukardi, Muh Fahrurrozi, Baiq Jauziati, Economics Teacher Quality: Challenges, and Alternative Development , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 1 (2023): July, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Mispandi Mispandi, Muh. Fahrurrozi, Siti Mawaddah, The Effect Of Using The Flipped Classroom Learning Model Using Video Interactive Media On Learning Outcomes , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 1 (2023): July, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Hairul Anam, Muh Fahrurrozi, Khirjan Nahdi, The Influence of Application of The Discovery Learning Model and Learning Styles on Science Learning Outcomes in Primary School Students , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 2 (2023): November, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Muhammad Sururuddin, Lalu Parhanuddin, Mispandi Mispandi, The Development of "Macromedia Flash" Interactive Media For Subject Matter of Nature and Changes In The Subjects of Science For Students of Fourth Graders At Primary School 4 Selong , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 2 No. 2 (2024): July 2024 Interdisciplinary Journal of Education (IJE)