Ahmad Dahlan's Educational Legacy: Answering Education Challenges in Era 4.0
DOI:
https://doi.org/10.61277/ije.v3i1.170Keywords:
Islamic Education, KH Ahmad Dahlan, Education ConceptAbstract
This research aims to find out how K.H Ahmad Dahlan's views on Islamic education and its relevance to modern Islamic education. The method used in this research is library research using a descriptive qualitative approach. In the research, the researcher attempts to collect data through several books, articles, journals, or other sources related to K.H. Ahmad Dahlan's Islamic education thought, then the researcher analyses it and explores significantly related to the relevance of Ibn Khaldun's Islamic education. The result of this research is that KH Ahmad Dahlan pioneered the renewal of Islamic education in Indonesia by integrating religious and general sciences to produce a generation of Muslims who are knowledgeable and noble. He used dialogical learning methods that involved hands-on practice, and adopted a modern education system in the management of the institution. His progressive thinking remains relevant, making Islamic education under Muhammadiyah an innovative and future-orientated education model.
Downloads
References
Abduh, M., Kh, D., & Dahlan, A. (2024). Perbandingan Konsep Modernisasi Pendidikan Islam Perspektif. 4, 9235–9247.
Ahmad, P. K. H., & Asy, K. H. H. (2021). Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman. 40–52.
Alfi, D. Z. (2021). Studi Kebijakan Tentang Kurikulum Pengembangan Muatan Lokal. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.19105/rjpai.v2i1.4140
Arifin, N. (2020). Pemikiran Pendidikan John Dewey. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 2(2), 168–183. https://doi.org/10.47467/assyari.v2i2.128
Arifin, Y. (2018). Pemikiran-Pemikiran Emas Para Tokoh Pendidikan Islam (A. Iyan (ed.); Cet.1). IRCiSoD.
Arlini, I. (2021). Pemikiran K . H . Ahmad Dahlan Tentang Pendidikan Islam ( Studi Penelitian Kepustakaan ) Pendahuluan Pendidikan adalah suatu proses pembelajaran yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia . Saat manusia menghendaki kemajuan dalam kehidupannya . Ol. 41–70.
Azzahra, R. T., & Bakar, M. Y. A. (2023). Pemikiran dan Implikasi Pendidikan Islam KH. Ahmad Dahlan Terhadap Pendidikan Islam Kontemporer. An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 10(1), 72–92. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v10i1.979
Daulay, H. P. (2019). Pendidikan islam di indonesia : History dan eksistensinya. Prenadamedia Group.
Hamdan. (2009). Paradigma baru pendidikan Muhammadiyah (Cetakan I). Ar-Ruzz Media.
Harahap, D. (2021). Peran Ulama Timur Tengah Tengah Tehadap Nusantara Abad XVII dan VXIII Akar Pembaharuan Pemikiran Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah FDIK IAIN Padangsidimpuan, 3(1), 157–172. https://doi.org/10.24952/tad.v3i1.4178
Hasbullah. (1999). Kapita Selekta Pendidikan Islam. PT Raja Grafindo Persada.
Hepi Ikmal. (2023). Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Konsep, Pemilihan, Pengembangan dan Evaluasi. 6(1), 50. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=IbG3EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA46&dq=media+pembelajaran+pendidikan+agama+islam&ots=kujsVFMbaN&sig=UJ-xQIR66NJMOIGkQMj4yw51zd8
Jalaluddin. (2003). Teologi Pendidikan (Cet.3). PT. RajaGrafindo Persada.
Khozin. (2005). Menggugat Pendidikan Muhammadiyah. UMM Press.
Lenggono, W. (2018). Lembaga Pendidikan Muhammadiyah (Telaah Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan Tentang Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia). Islamadina : Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 43–62.
Mu’thi, A. (2015). K.H. AHMAD DAHLAN (1868-1923) (cet. 1). Museum Kebangkitan Nasional Direktorat Jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mukhtarom, A. (2015). Menelusuri Rekam Jejak Amal Dan Perjuangan Kh. Ahmad Dahlan. Jurnal Dinamika UMT, 1(1), 1. https://doi.org/10.31000/dinamika.v1i1.485
Mukhtarom, A. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam KH.Ahmad Dahlan. 126. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf
Musliadi, M. (2022). Perbandingan Pemikiran Pendidikan Islam K.H. Ahmad Dahlan Dengan K.H. Hasyim Asy’ari. AL-USWAH: Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(1), 35–44. https://doi.org/10.24014/au.v5i1.12164
Nata, A. (2005). Tokoh-Tokoh Pembaharuan Pendidikan Islam Di Indonesia (Cetakan I). Raja Grafindo Persada.
Novita, A., Yunus, M., & Bakar, A. (2021). Konsep Pendidikan Esensialisme dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat:Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 12–22. Journal.Unipdu.ac.id/index.php/Dirasat/index
Nugraha, A. (2009). K.H. Ahmad Dahlan: biografi singkat, 1869-1923 (Cetakan I). Garasi.
Putra, D. W. (2018). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif K.H. Ahmad Dahlan. Tarlim : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 99. https://doi.org/10.32528/tarlim.v1i2.1704
Rahmania, S., Yunus, M., & Bakar, A. (2023). Studi Pemikiran Pendidikan Islam Perspektif Naquib Al-Attas. Jurnal Agama Sosial Dan Budaya, 6(2), 2599–473. https://doi.org/10.31538/almada.v6i2.3085
Roziqin, B. (2009). 101 Jejak Tokoh Islam Indonesia (Cetakan II). e-Nusantara.
Sanusi, M. (2013). Inspiratif KH. Ahmad Dahlan dan KH. Hasyim Asyari (Cet.1). Diva Press.
Shihab, A. (2016). Membendung arus: respon gerakan Muhammadiyah terhadap penetrasi misi Kristen di Indonesia. Suara Muhammadiyah.
Steenbrink, K. A. (1986). Pesantren madrasah sekolah: pendidikan islam dalam kurun modern/ Steenbrink. LP3ES.
Sucipto, H. (2010). K.H Ahmad Dahlan: Sang Pencerah, Pendidik, dan Pendiri Muhammadiyah. Best Media Utama.
Suharto. (2019). Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. In SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam (Vol. 2, Issue 2). https://doi.org/10.54396/saliha.v2i2.33
Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20. https://peraturan.bpk.go.id/Details/43920/Uu-No-20-Tahun-2003