Economics Teacher Quality: Challenges, and Alternative Development
DOI:
https://doi.org/10.61277/ije.v1i1.2Keywords:
Economics Teacher Problems, DevelopmentAbstract
The quality of graduates as school’s output is largely determined by many things related to teachers, including economics teachers. At a macro-level, the teacher’s task is related to the development of human resources, which will most determine the sustainability and glory of national life. However, internally the economics teacher is still faced with several problems both concerning the number and qualifications of academic, distribution, and the quality or competence of economics teachers. Besides that, the demands of globalization, changes in the fields of science and technology, economics, socio-political, socio-cultural, and government policies are challenges faced by economic teachers. Minimizing internal problems into strength and anticipating challenges into opportunities is the main strategy to achieve the figure of a professional economics teacher who produce the students who are economically literate, characterized, and have an entrepreneurial spirit. At least four ways are carried out through education, training, experience, and habituation, with religion as the commander.
Downloads
References
Baedhowi. (2009). Sertifikasi Tak Semata Peningkatan Kesejahteraan. Kedaulatan Rakyat. (19 November 2009).
BSNP. (2011). Laporan Hasil UN SMA/MA. Jakarta: BSNP Balitbang Kemendiknas
Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22, Tahun 2006,tentang Standar Nasional Pendidikan
Dirjen PMPTK. (2009). Statistik Pendidikan. Jakarta: Dirjen PMTPK Kemendiknas.
Farisi, A. (2002). Penggunaan konsep siswa dalam pendidikan IPS. Jakarta: Jurnal Pendidikan Universitas Terbuka, 2, 78-94.
Jalal, F. (2010). Hasil penelitian pendidikan di Indonesia (makalah)., disampaikan dalam Simposium Nasionala Pendidikan Tahun 2010. Jakarta: Puslitjaknov Balitbang Kemendiknas
Jalal, F. & Supriadi, D. (2001). Reformasi pendidikan dalam konteks otonomi daerah. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.
Maliki, Z. (2010). Guru ekonomi berkualitas baik hanya 42.6 persen. Diambil pada tanggal, 1 Juni 2023, dari http://www.today.co.id
Permendiknas Nomor 16 Tahun 2007 tentang “Standar kualifikasi akdemik dan kompetensi guru”.
Puskur Balitbang Kemendiknas. (2010). Pengembangan pendidikan budaya dan karakter bangsa. Jakarta: Puskur Balitbang Kemendiknas.
Puskur Balitbang Kemendiknas. (2010). Pengembangan pendidikan kewirausahaan. Jakarta: Puskur Balitbang Kemendiknas.
Puslitjaknov Balitbang Kemdiknas. (2010). Kumpulan makalah simposium kebijakan dan inovasi pendidikan. Jakarta: Puslitjaknov Balitbang Kemdiknas
Sanusi, A. (1998). Pendidikan alternatif. Bandung: Grafindo Media Pratama.
Slamet, PH. (2008) Desentralisasi pendidikan di Indonesia. Jakarta: Proyek DBEP-ADB Pendidikan Dasar Depdiknas.
Slamet, PH. (2008). Cara-cara menjadi guru yang hebat. (makalah) disampaikan dalam diklat peningkatan kompetensi guru dalam pembelajaran inovatif. Sumbawa Barat: Proyek DBEP-ADB KSB
Slamet, PH. (2009).Pengembangan Pendidikan karakter Siswa oleh Sekolah. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Membangun Nilai-nilai Kehidupan (karakter) dalam pendidikan (Living values Education), di Universitas Negeri Yogyakarta.
Smeru. (2010). Kumpulan makalah konferensi tentang isu-isu anak Indonesia. Jakarta: lembaga SMERU Indonesia.
Somantri, M. N. (2001). Menggagas pembaharuan pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya & PPs UPI Bandung.
Suderajat, H. (2004). Implementasi kurikulum berbasis kompetensi. Bandung: Cipta Cekas Grafika.
Sukardi. (2004). Implementasi model pembelajaran ARIAS untuk meningkatkan kualitas Pembelajaran IPS. Yogyakarta: PPs UNY
Sukardi, Ismail, & Suud. (2009). Pengembangan model pembelajaran IPS berbasis kearifan lokal. Singaraja: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Undiksa.
Supeno, B. (2008). Pembelajaran inovatif. (makalah) disampaikan dalam diklat peningkatan kompetensi guru dalam pembelajaran inovatif. Sumbawa Barat: Proyek DBEP-ADB KSB
Suyanto & Abbas. (2001). Wajah dan Dinamika Pendidikan Anak Bangsa. Jakarta : Adicipta.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 157.
Undang-undang RI No.20.2003. Sistem Pendidikan Nasional. Semarang: Aneka Ilmu
Wahjoedi. (2011). Kekinian Pendidikan Ekonomi dan Bisnis dalam menghadapi tuntutan dan tantangan jaman. Malang: PPs UM
Wulandari, D. (2010). Guru ekonomi berkualitas baik hanya 42.6 persen. Diambil pada tanggal, 1 Juni 2023, dari http://www.kabarsaham.com/2011
Zamroni. (2000). Pendidikan untuk demokrasi: Tantangan menuju civil society. Yogyakarta: BIGRAF Publishing
Zamroni. (2001). Paradigma pendidikan masa depan. Yogyakarta: BIGRAF..
Zuriah, N. (2008). Analisis model teoritik inovasi pembelajaran ilmu sosial berbasis demokratisasi. (makalah hasil penelitian). Disampaikan dalam Simposium Nasional Kebijakan dan Inovasi Pendidikan. Jakarta; Puslitjaknov Balitbang Kemendiknas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Most read articles by the same author(s)
- Muh. Fahrurrozi, Mispandi Mispandi, Baiq Jauziati, Development of Economics Teaching Materials Using Android-Based Mit App Software , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 1 (2023): July, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Baiq Jauziati, Nuraini Nuraini, Sabahanudin Sabahanudin, Muhamad Ali Muis, Jalaluddin Jalaluddin, Siti Salmiyatun Mariani, Muh Zulhifzi Nurulloh, Implementing Discovery Learning Model to Improve Students' Creative Thinking Skills , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 2 No. 1 (2024): March, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Hairul Anam, Muh Fahrurrozi, Khirjan Nahdi, The Influence of Application of The Discovery Learning Model and Learning Styles on Science Learning Outcomes in Primary School Students , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 1 No. 2 (2023): November, Interdisciplinary Journal of Education (IJE)
- Mispandi Mispandi, Muh Fahrurrozi, The Influence Of Entrepreneurial Practice Learning On Entrepreneurial Activities And Formation Of Character , IJE : Interdisciplinary Journal of Education: Vol. 2 No. 2 (2024): July 2024 Interdisciplinary Journal of Education (IJE)