The Strategic Role of the Indonesian Language in Leadership and Corporate Management

Authors

  • Mohzana Mohzana Universitas Hamzanwadi
  • Muh. Jaelani Al-Pansori Universitas Hamzanwadi
  • Lia Rismawati Intitut Pendidikan Nusantara Global

DOI:

https://doi.org/10.61277/ije.v3i1.191

Keywords:

Indonesian Language., Communication, Leadership, organizational management

Abstract

This articel explores the role of the Indonesian language in leadership communication within corporate organization management. Given Indonesia’s linguistic and cultural diversity, the Indonesian language serves as an essential communication tool for fostering harmonious relationships among organizational members. This study examines how the proper and effective use of Indonesian can enhance communication effectiveness, strengthen organizational identity, and promote better collaboration. Through an in-depth literature review, this journal highlights the importance of appropriate word choice and grammar in organizational communication and their impact on performance and professionalism. The findings indicate that proficiency in language not only reflects individual character but also significantly contributes to an organization’s overall success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, A. N. P., Widiyanti, D. A., Maulina, M., Rahmatiana, R., Anggraeni, T. Y., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Implementasi Bahasa Indonesia Dalam Manajemen Perkantoran: Studi Kasus Pada Efektivitas Komunikasi Dan Kinerja Organisasi. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3205-3212.

Al Kafi, A., & Sudarso, A. P. (2024). Pengaruh Lingkungan Kerja Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada CV. Elok Peraga Tangerang Selatan. Wanargi: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1(2), 149-163.

Amira Salwa, H., Lubis, N. F., Damanik, N. R. W., Tanjung, S. M., & Raudatul Jannah, S. R. (2024). Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Komunikasi Antarbudaya: Tantangan Dan Solusi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 26734-26742.

Aprillia, F., Siagian, A., Kurnia, C., Purba, A. H., Khairunnisa, N., Elfina, Y., & Dalimunthe, S. F. (2024). Peran Bahasa Indonesia Dalam Pengelolaan Komunikasi Organisasi. Jurnal Cendekia Ilmiah.

Bakhtiar, A. (2014). Filsafat Ilmu. Raja Grafindo Persada.

Dardjowidjojo, S. (2003). Psikolinguistik: Pemahaman Bahasa Manusia. Yayasan Obor Indonesia.

Effendy, O. U. (2005). Humas Membangun Citra Dengan Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Furqon, C. (2005). Hakikat Komunikasi Organisasi. Universitas Pendidikan Indonesia.

Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., & Donnely, J. H. (1987). Organisasi: Perilaku, Struktur, Proses (5th ed.). Erlangga.

Green, S. G., & Mitchell, T. R. (1979). Attributional Processes Of Leaders In Leader-Member Interactions. Organizational Behavior and Human Performance.

Hamsal, H., Hendriani, S., & Sukri, A. (2023). Soft Skill Komunikasi Pada Pemberdayaan Sumber Daya Manusia. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(3), 2281-2296.

Hardiyanto, J. (2022). Pengaruh Beban Kerja Terhadap Semangat Kerja Karyawan PT. Capella Dinamik Nusantara [Doctoral dissertation]. STIE Pembangunan Tanjung Pinang.

Hoerudin, C. W. (2021). Implementasi Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Dan Sarana Penguatan Karakter Masyarakat. Kelola: Jurnal Ilmu Sosial, 4(2), 24-31.

Jablin, F., & Putna, L. (2001). The New Handbook Of Organizational Communication: Advances In Theory Research, And Methods. Sage Publications, Inc.

Julianto, B., & Carnarez, T. Y. A. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Organisasi Professional: Kepemimpinan, Komunikasi Efektif, Kinerja, Dan Efektivitas Organisasi (Suatu Kajian Studi Literature Review Ilmu Manajemen Terapan). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 676-691.

Kadarman, A. M., et al. (1992). Pengantar Ilmu Manajemen: Buku Panduan Mahasiswa. A.A. Bakelma VitgeversB.V.

Kelley, H. H. (1967). Attribution Theory In Social Psychology. In D. Levine (Ed.), Nebraska Symposium On Motivation. University of Nebraska Press.

Keraf, G. (2017). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. PT Gramedia Pustaka Utama.

Maghfiroh, N. (2022). Bahasa Indonesia Sebagai Alat Komunikasi Masyarakat Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 102-107.

Mahmudah, D. (2015). Komunikasi, Gaya Kepemimpinan, Dan Motivasi Dalam Organisasi. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 19(2), 285-302.

Mailani, O. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(2).

Mangkunegara, M. A. P., & Hasibuan, M. M. S. (2000). Manajemen Sumber Daya Manusia.

Mawardi, S., Mukrodi, M., Wahyudi, W., Sugiarti, E., & Anwar, S. (2021). Pelatihan Peningkatan Kapasitas Pemuda Dan Manajemen Organisasi Bina Remaja. Jurnal PKM Manajemen Bisnis, 1(2), 44-53.

Mulyana, D. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif Paradigma Baru Ilmu Komunikasi Dan Ilmu Sosial Lainnya. PT. Remaja Rosda Karya.

Murdiyati, S. (2020). Peranan Bahasa Indonesia Dalam Membangun Karakter Generasi Muda Bangsa. Educatif: Journal of Education Research, 2(3), 25-30.

Putri, D. M. (2022). Pengaruh Program Kesejahteraan Terhadap Produktivitas Karyawan Pada PT. CRS I Di Desa Bumi Mulya Kecamatan Logas Tanah Darat Kabupaten Kuantan Singingi. JUHANPERAK, 3(2), 21-32.

Rifa'i, H. M., & Fadhli, M. (2013). Manajemen Organisasi. PT Citapustaka Media Perintis.

Robbins, S. P. (2008). Organizational Behavior (Perilaku Organisasi). Salemba Empat.

Robbins, S. P. (2008). Organizational Behaviour Concept, Contoversiest, Application (6th ed.). Prentice Hall, Inc.

Rohmah, N. R., Munir, M., & Mahrus, M. (2023). Komunikasi Perkantoran. Jurnal Pikir: Jurnal Studi Pendidikan Dan Hukum Islam, 9(2), 1-14.

Saputra, I. H. D., Nastiti, A. A., Nabilla, A. S., Nugroho, S., Wisesa, W., & Nurhayati, E. (2024). Peran Bahasa Dalam Pengembangan Branding Dan Perspektif Konsumen Terhadap Brand Samsung. Sabda: Jurnal Sastra Dan Bahasa, 3(2), 70-79.

Sari, L. D. (2019). Pentingnya Bahasa Indonesia Yang Baik Dan Benar Dalam Menunjang Karir. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 125-136.

Setiawati, D. (2015). Penggunaan Bahasa Indonesia Yang Tepat Dalam Lingkungan Kerja. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Seni, 43(2), 180-191.

Siagian, S.P., & Luthan, F. (2008). Teori-Teori Motivasi. http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/02/06/teori-teori-motivasi/

Simatupang, P. (2013). Etika Komunikasi Dalam Bisnis. PT Gramedia Pustaka Utama.

Siregar, F. A. (2018). Produktivitas Penerapan Total Quality Management. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 2(2), 74-91.

Siregar, R. T., Enas, U., Putri, D. E., Hasbi, I., Ummah, A. H., Arifudin, O., & Utami, M. M. (2021). Komunikasi Organisasi.

Stoner, J. A. F. (1986). Manajemen (Jilid II, 2nd ed.). Erlangga.

Sujatmiko, G. (2016). Peningkatan Profesionalisme Diri Melalui Penguasaan Bahasa Indonesia Yang Baik Dan Benar. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 24(3), 301-312.

Suzuki, K., & Hur, H. (2020). Bureaucratic Structures And Organizational Commitment: Findings From A Comparative Study Of 20 European Countries. Public Management Review, 22(6), 877-907.

Thoyibah, N. Y. (2018). Tinjaun Proses Rekrutmen Karyawan PT. MGM Motor Finance.

Wibowo, W. (2001). Manajemen Bahasa. Gramedia.

Widjaja, A. W. (2000). Ilmu Komunikasi Pengantar Studi. Rineka Cipta.

Wiratno, T. (2018). Bahasa Indonesia Dalam Dunia Kerja. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 87-98.

Zahara, E. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Bagi Pimpinan Organisasi. Warta Dharmawangsa, (56).

Downloads

Published

15.03.2025

How to Cite

Mohzana, M., Al-Pansori, M. J., & Rismawati, L. (2025). The Strategic Role of the Indonesian Language in Leadership and Corporate Management. IJE : Interdisciplinary Journal of Education, 3(1), 37–47. https://doi.org/10.61277/ije.v3i1.191